Provincie wil dat Scherpenzeel fuseert met Barneveld

De provincie Gelderland meldt dinsdag 12 januari 2021 dat ze de gemeente Scherpenzeel gaat herindelen (fusie). Volgens de provincie is de gemeente beter af bij Barneveld. De VVD Scherpenzeel heeft kennisgenomen van dit besluit van Gedeputeerde Staten.

Door onze afwezigheid in de gemeenteraad maken wij - helaas - geen onderdeel uit van deze politieke besluitvorming. Ons standpunt is met elkaar in gesprek zijn en blijven om de best mogelijk oplossing te vinden voor onze inwoners van ons dorp.

Nu het besluit is gevallen blijft dat van belang om onze voorzieningen en de lokale ondernemers in de toekomst voor onze gemeenschap te behouden. Dat betekent; met elkaar in gesprek blijven en zoeken naar de best mogelijk oplossing voor onder meer: de bibliotheek, het zwembad en De Breehoek. Wij vinden daarbij lage lasten voor onze inwoners ook van groot belang.

De Provincie concludeert afsluitend dat zelfbeschikking door de diverse dorpsgemeenschappen, waaronder Scherpenzeel, het beste aansluit bij de inhoudelijke belangen en verwachtingen van inwoners, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven in beide gemeenten. Gezien de behoefte van alle partners is snelle duidelijkheid gewenst en staat de fusie voor 1 januari 2023 in de planning.

Hoe het allemaal gaat aflopen is aan de gemeenschap van Scherpenzeel, blijf met elkaar in gesprek, waarbij het finale besluit uiteindelijk valt bij de Tweede en Eerste kamer.