Toekomst van Scherpenzeel

Was is de toekomst van ons dorp? Wat is de toekomst van de gemeente Scherpenzeel? Vragen die je je stelt, ook als VVD Scherpenzeel, in het perspectief van samengaan of zelfstandig blijven. De belangrijkste vraag voor de VVD is dan: wat is, ongeacht de organisatievorm, de huidige en toekomstige positie van onze samenleving, onze hechte en vitale gemeenschap? De vraag betreffende de toekomst van de gemeente Scherpenzeel is een afgeleide, voor de VVD ondergeschikt aan de eerder gestelde vraag. Voor de VVD wel een drager, de motivatie om terug te keren in de lokale politiek.

Met de gemiste kans, het samengaan van Woudenberg, Renswoude en Scherpenzeel, recent achter ons schreven we in 2014 in ons verkiezingsprogramma: “De VVD staat de komende vier jaar een zelfstandige gemeente Scherpenzeel voor. Een kleine, slagvaardige en op service gerichte uitvoerende organisatie. Daar waar we als organisatie ‘te klein’ zijn zoeken we nadrukkelijk de samenwerking”. Roerige en onzekere jaren lagen achter ons en enige rust in de organisatie en het bestuur was meer dan gewenst.

Juni 2019 verschijnt het rapport: “Zelfbewust Scherpenzeel”, het verslag van het onderzoek naar de best passende organisatievorm om huidige en toekomstige opgaven en ambities te realiseren voor alle inwoners van de gemeente Scherpenzeel. Vragen worden gesteld bij de kracht van het bestuur, de professionaliteit van de ambtelijke organisatie, de slagkracht en het optreden in de regio. Daarnaast kent Scherpenzeel zeker een hechte en vitale gemeenschap, het verenigingsleven bloeit. Financieel heeft de gemeente Scherpenzeel geen schulden, het lijkt voor de wind te gaan.

Opnieuw laait de discussie op over zelfstandig verder gaan naast het ander uiterste, samengaan met één (of meerdere) buurgemeenten. We kunnen ons ook de vraag stellen in hoeverre we op dit moment zelfstandig zijn? Uitvoerend en bestuurlijk worden veel zaken aangepakt samen met de gemeenten in de regio. We werken met Woudenberg samen met de inning van de gemeentelijke belastingen en willen dat uiteindelijk onderbrengen bij Veenendaal. In de ruimtelijke ordening werken we met vijf gemeenten samen met de Omgevingsdienst De Vallei, voor verstrekking en handhaving van de vergunningen. Automatisering hebben we grotendeels al niet meer in eigen beheer. Onderwijs en jeugdzorg zijn ondergebracht in gemeenschappelijke regelingen, waar ook tal van gemeenten in deelnemen. Bestuurlijk en uitvoerend geeft dat een versnipperd “landschap”. Deels zelfstandig en toch ook zeer afhankelijk van de buren, alleen het “bestuurlijk pluche” blijft zo lekker plakken!

Kunnen we zelfstandig verder? Wat betekent dat nu voor de organisatie en de vermeende, in het rapport van 2019 genoemde, 14 extra medewerkers? Wat betekent dat voor de financiële positie van de gemeente en zijn we dan wel in staat de opgave en de ambities te realiseren? De kadernota 2021 – 2024 is sluitend maar vraag niet hoe. We teren fors in op de reserves en de voorzieningen. Aan de zorg tornen we niet. Met de komst van het gemeentehuis naar De Breehoek houden we bibliotheek en binnensport “in de lucht”. De opgave vergt veel van ons Scherpenzelers, de belasting moet omhoog en van verdere ambities is geen sprake.

Kunnen we samengaan? Met wie willen we dan samen verder en is één buur wel genoeg? Zou samen verder gaan met de vijf Gelderse FoodValley-gemeenten niet een optie kunnen zijn? Als we samengaan wat is dan de positie van onze hechte en vitale gemeenschap? Behouden we het zwembad en kunnen we voor ons paspoort nog naar het gemeentehuis? Verdwijnt dan de bibliotheek en wat gebeurt er met de sport en de cultuur.

Wat zeker is, hoe de toekomst er ook uit gaat zien, als Scherpenzeel verliezen we nooit onze identiteit. We zijn er zelf bij om het leven in de gemeenschap levendig te houden. De vraag over zelfstandig of samengaan, in welke vorm dan ook, kan wat de VVD betreft, los van emotie, beantwoord worden op feiten. Op welke wijze zijn we het best in staat de hechte en vitale gemeenschap te dienen. Zo allen kunnen we onze voorzieningen behouden en onze ambities waar maken. Dat betekent wel dat we beide trajecten moeten onderzoeken en uiteindelijk opnieuw daarin een keuze moeten maken. Die keuze hebben we in de achter ons liggende vijftig jaar al diverse keren gemaakt.

Voor nu is het spijtig dan we in juni 2019 de resultaten uit het rapport niet tot ons hebben genomen. Dat kan nog altijd, het wordt namelijk tijd dat we het stuur weer in handen krijgen. Met elkaar de discussie kunnen voeren, besturen op een wijze het pluche waardig. Als VVD staan we voor de gemeenschap van Scherpenzeel.