In gesprek met Ondernemersvereniging Scherpenzeel

Op gepaste afstand en met in acht neming van de regels van het RIVM ontmoet de VVD Scherpenzeel de Ondernemersvereniging Scherpenzeel. In de open lucht, ergens in een bloemrijke achtertuin, heeft 2 juni 2020 het geanimeerde gesprek plaats. Het kleine gezelschap spreekt uitvoerig over de actualiteiten binnen de gemeentegrenzen van Scherpenzeel.

Actueel is de mogelijke fusie met de gemeente Barneveld, boeiend is het vestigingsklimaat voor ondernemers, in het bijzonder voor de Scherpenzeelse ondernemers. Vragen worden gesteld en gedachten gewisseld.

Hoe staat het met de ondernemers in Scherpenzeel in de huidige tijd? Heeft iedereen een plek en is er voor iedereen plaats? Moet dat allemaal ook binnen onze gemeentegrenzen gebeuren? Al snel ontstaat er een dilemma en een stapeling binnen de ruimtelijke ordening van bedrijven, nieuw te bouwen woningen en de aandacht voor de visie 2030. Scherpenzeel, een groene gemeente met een rijk verenigingsleven.

De VVD lost dit probleem niet op, er is gewoon niet genoeg ruimte. Nieuwe bedrijven zijn zeker welkom maar we moeten ook accepteren dat succesvolle bedrijven fors kunnen groeien en een druk leggen op de infrastructuur, schaarse ruimte en schone lucht. Niet alle bedrijven blijven en nieuwe zullen we ook in kunnen passen op de bestaande locaties. Net als met de woningbouw zou de gemeente de regie op de economische ontwikkeling naar zich toe moeten trekken en nadrukkelijker moeten samenwerken met de gemeenten in de regio FoodValley.

De vraag over het standpunt van de VVD over fusie kan niet uitblijven. Hier haalt de actualiteit ons standpunt uit 2014 in. Op de website staat nog altijd te lezen dat de VVD voor een zelfstandige gemeente is die haar kerntaken oppakt en adequaat uitvoert. Samengaan of zelfstandig blijven, beiden leek ons het onderzoeken waard. Los van het politiek bestuur is het de gemeenschap die bepaald wat er in het dorp gebeurt. Wij hebben toch een rijk verenigingsleven? Wij, Scherpenzeel, beschikken toch over financiële middelen om blijvend sturing te geven aan economie, samenleving, woonomgeving en veiligheid?

Later dan verwacht en met een afsluitend biertje verlaten we tegen middernacht de bloemrijk achtertuin. Met de afspraak dat we elkaar - als nodig – weten te vinden. Die afspraak heeft meer waarde dan de onderlinge standpunten.