Verenigingsleven

De verenigingen en voorzieningen zijn het kloppend hart van Scherpenzeel. Behoud van sport- en cultuurvoorzieningen zoals Sportpark De Bree/zaalsporten en verenigingen die verbonden zijn aan de Breehoek en het zwembad vinden wij belangrijk. Maar ook andere verenigingen en nieuwe initiatieven waar voldoende belangstelling voor is moeten ruimte krijgen om te starten en te groeien. We willen sport en cultuur stimuleren, maar niet volledig financieren. Daarom willen we verenigingen en stichtingen motiveren om sterker te worden door samen te werken met ondernemers en particulieren.

Verenigingen en voorzieningen versterken en behouden!

Gemeentelijk beleid dat begrijpelijk is voor verenigingen en stichtingen. Met een gemeentelijke subsidie die past binnen het wettelijk kader, en gericht is op de middellange termijn. Zo past de gemeente op haar huishoudboekje, en weet het bestuur waar zij echt aan toe zijn.
Sparringspartner zijn met het oog op behoud van onze voorzieningen. Gemeentelijk beleid dat dit waarborgt, en waar wederzijdse verantwoordelijkheid wordt vastgelegd.

Zwembad ‘t Willaer

Zwembad ‘t Willaer is een prachtig voorbeeld van optimaal vrijwilligerswerk om gedurende de zomer een zwembad in de lucht te houden. Kosten besparen door te verduurzamen met zonne-energie. Aanwenden financiële middelen en creatieve nieuwe technieken. Wij vinden behoud van het zwembad essentieel voor de regio. Met het aanbieden van zwemlessen draagt zwembad ’t Willaer bij aan de zwemvaardigheid van niet alleen de Scherpenzeelse jeugd, maar ook die van omliggende plaatsen. Het zwembad dient dan ook ruimte te krijgen om voldoende activiteiten te ontplooien om zelfvoorzienend te blijven.

Cultuurhuis De Breehoek

De Breehoek is een unieke plek in Scherpenzeel waar uiteenlopende activiteiten worden georganiseerd en diverse verenigingen gevestigd zijn. De huiskamer waar sport, cultuur, kinderopvang, muziek, politiek bestuur en ondernemers elkaar kunnen treffen. Behoud van De Breehoek is essentieel. In welk vorm is aan het bestuur. Wij zijn niet tegen subsidie, maar het subsidiebeleid voor sport en cultuur dient niet jaarlijks begroot te worden, maar over meerdere jaren. Dit draagt bij een betrouwbare overheid, die verenigingen en stichtingen niet ineens verrast met een gewijzigd subsidiebeleid, waardoor contributies noodgedwongen en onverwacht verdubbeld worden. We vinden het belangrijk dat Scherpenzeel een bibliotheek heeft.