Groene karakter

Centraal gelegen met een groot aanbod van fietsroutes, wandelpaden en publiekstrekkers als de Grebbelinie en Platteland Anders. Scherpenzeel is een unieke groene plek in het land! Laten we toerisme daarom vooral omarmen én de economische mogelijkheden die het biedt voor Scherpenzeel en haar ondernemers en inwoners benutten. Samenwerking met omliggende gemeenten om tot een divers aanbod te komen is hierin gewenst.

Benut economische kansen toerisme

Omarm toerisme én de economische mogelijkheden die het biedt voor Scherpenzeel! Gebruik recreatie als publiciteit en verstevig de positie van publiekstrekkers in ons dorp. Benut kansen door publiekstrekkers in samenwerking met verenigingen en stichtingen te creëren. Platteland Anders is hier een voorbeeld van.

Scherpenzeel is een unieke groene plek midden in het land. Een kloppend hard dat een diversiteit aan natuur en recreatie biedt. Geschiedenis landgoederen, Grebbelinie waarvoor veel vrijwilligers zich inzetten en het Grebbelinie museum. Wij zijn er voorstander van om over de eigen gemeentegrenzen heen te kijken.

Focus en prioriteer beleid

Toerisme levert de gemeente direct of indirect geld op. Daarom zijn wij voorstander van een toerisme-agenda gericht op de lange termijn, waarbij (promotie)kosten inzichtelijk zijn. Zowel op de korte- als lange termijn. Dit vereist een breed gedragen en kwalitatief sterke PR-commissie, die wat ons betreft ambtelijk moet worden ondersteunt.

Versterk Toeristisch Overstap Punt (TOP) bij Breehoek in
Scherpenzeel

Op dit moment is nergens te zien dat Scherpenzeel toeristisch veel te bieden heeft en – naast het punt bij de Grebbelinie – ook een Toeristisch Overstap Punt (TOP) bij De Breehoek heeft. Wij willen dat het TOP bij de Breehoek meer wordt gepromoot. Wij zijn er voorstander van dat de gemeente hierin een nadrukkelijkere rol speelt richting het bestuur van De Breehoek, de aldaar gevestigde horeca en het VVV-kantoor. Nu ontbreekt het aan visie en blijven kansen als oplaadpunten voor elektrische fietsen, fietsverhuur etc. onbenut.

Natuur versterken, uitbreiden wandel- en fietspaden

Voorstander van het versterken van de natuur waar dit kan, het toegankelijk houden, actief verbeteren en uitbreiden van (interactieve) wandelpaden. Zowel binnen het centrum als daarbuiten dienen fietspaden uitgebreid te worden.

Uitbreiding groen inpassen

Bij uitbreiding (nieuwe ontwikkelingen) groen inpassen in het landschap! Groene aankleding draagt ook bij aan acceptatie. Andersom willen we dan ook dat de overheid niet moeilijk doet over ontwikkelingen naast dit vrijwillige groen en klantvriendelijk met de ondernemer omgaat als er noodzakelijk wijzigingen zijn waarna opnieuw groen wordt aangelegd.

Verbeteren luchtkwaliteit

We vinden het belangrijk om aan te sluiten bij initiatieven om fijnstof terug te dringen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Innovatie, samenwerking met omliggende gemeenten en regio FoodValley en maatregelen vanuit het rijk zijn hier onderdeel van. Ditzelfde geldt voor het testen van de luchtkwaliteit.

Biodiversiteit

Denk na over hoe vaak je bermranden maait om de biodiversiteit te verbeteren. Ga in gesprek met boeren (zijnde natuurbeheerders) over het verbeteren van de biodiversiteit en hoe zij de gemeente hierin kunnen faciliteren. Plant verschillende soorten bomen i.p.v. één dezelfde waardoor ze snel ziek worden, en doe tijdig preventief onderzoek om verrassingen te beperken.