Snelle aanrijtijden hulpdienstenwaarborgen

Een goede samenwerking met de Veiligheids-en Gezondheidsregio Midden Gelderland moet voorkomen dat aanrijtijden van de politie, brandweer en ambulances onder druk komen te staan. Deze mensen zijn 24 uur per dag beschikbaar. De hulpdiensten moeten er op tijd zijn als je ze nodig hebt. Daarbij maakt het niet uit in welke gemeente zij gestationeerd zijn. De Nederlandse brandweertelt ongeveer 19.000 vrijwilligers. Aangezien de organisatievormvan de brandweer landelijk verandertkan er een verschil in uitvoering van taken zijn tussen de vrijwillige en beroepsbrandweer. Wij vinden het belangrijk dat de gemeente een proactieve rol op zich neemt, en onze vrijwillige brandweer blijft faciliteren zodat zij over de materialen beschikken die aansluiten op de binnen haar gemeentegrenzen gevestigde bedrijven, woningen en inwoners.

Buurtpreventie WhatsAppgroep

Iedereen kan bijdragen aan de veiligheid in de buurt. De VVD juicht initiatieven als buurtpreventie, burgerhulpverlening en WhatsApp-groepen toe; zolang dit niet leidt tot etnisch profileren of discriminerend gedrag. Veiligheid is een gezamenlijke inspanning en valt of staat bij de bereidheid van onze inwoners om verdachte of onveilige situaties te melden. We willen de gemeente vragen een informele WhatsAppgroep te stimuleren voor meer sociale cohesie.

Voorkom ‘verrommeling’/verloedering

Ookhet tegengaan van ‘verrommeling’ van de leef-en woonomgeving levert een aantoonbare bijdrage aan het voorkomen van verloedering. Mensen leveren zelf vooral een bijdrage aan het onderhoud en het schoonhouden van hun tuin, balkon en straat. Het oplossen van gebreken aan de gemeentelijke voorzieningen, zoals niet-werkende straatverlichting of kapotte trottoirs wordt met prioriteit opgepakt door de gemeente

Voldoende handhaving in Scherpenzeel

Vrijwillige politieagenten kunnen het verschil maken. De gemeente dient dit serieus te onderzoeken. Naast de BOA zou een vrijwillige politieagent meer de rol van surveillant/wijkagent op zich kunnen nemen, die politietaken vereist.

Hard optreden tegen drugscriminaliteit

Er moet een zerotolerancebeleid komen tegen drugscriminaliteit. Inwoners die zich niet openbaar durven te melden bij politie of justitie kunnen dit doen bij Meld Misdaad Anoniem. De afgelopen periode zijn er in deze regio levensgevaarlijke drugslabs in leegstaande schuren opgerold. Waar nodig dient de Algemene Plaatselijke Verordening hierop aangepast te worden. Niet wachten tot er overlast is geconstateerd van jongeren, die bijvoorbeeld lachgas gebruiken, maar hier tijdig op acteren.

Hard optreden tegen ondermijning

Ondermijning is een breed begrip waarbij de grenzen tussen de boven- en onderwereld vervagen. Het is vaak niet duidelijk zichtbaar. Het in kaart brengen, monitoren en in gesprek gaan met betrokken is een taak van verschillende overheidsdiensten en dient op aanwijzingen van de gemeente te geschieden. Meld misdaad anoniem. Ook bij twijfel.

Arbeidsmigrantenhuisvesting

We vragen de gemeente migrantenhuisvesting te monitoren en bij misstanden direct te handhaven. Het is belangrijk arbeidsmigranten bij de samenleving te betrekken. Preventieve maatregelen horen hier de boventoon te voeren. Wij vinden het belangrijk dat de gemeente in nauw contact staat met de betrokken arbeidsbemiddelingsbureau’s, inleners en verhuurders van migrantenhuisvesting, zodat sociale controle positief bijdraagt aan een goede integratie.